Hur man minskar antalet tomma flygstolar

I dagens DN kan man läsa en artikel som påstår att tomma flygstolar är en ren förlust för flygbolagen. Och jag kan egentligen inte annat än att hålla med. Planet kommer flyga sträckan, fullsatt eller bara till en viss del fylld. Vidare beskrivs det att ett flygbolag inte kan lägga i lager och sälja vid ett senare tillfälle. Också det är helt rätt, men det går faktiskt att till en viss del undvika det.

Ett sätt skulle vara att sälja öppna flygbiljetter, men med låg prioritet. Ungefär som stand-by biljetter. Biljettypen skulle möjliggöra att man till exempel köper en biljett för sträckan Arlanda – Göteborg, men inte på en viss avgång, utan när det finns obokade platser kvar när planet ska lyfta. Dessa biljette kostar flygbolaget nästan ingenting, och varje krona bolaget för in är då faktiskt ren vinst. Bättre att få in en hundring än att inte få in den. Passageraren kan inte räkna med att komma med ett visst plan, men alla kanske inte behöver veta exakt när de kommer flyga, vissa är faktiskt lite mera flexibla än andra.

2 reaktioner till “Hur man minskar antalet tomma flygstolar”

  1. Hej, ditt resonemang är precis tvärt om mot vad man vill som företag, fullprisbiljett som nyttjas samma dag är optimalt. Enligt din beskrivning är funktionen precis som ett ”presentkort”, och dessa är ett gissel för företag, om dom mot förmodan inte glöms bort i någon byrålåda…(gäller 10år), Då är det ren vinst för företaget…

  2. @Flygaralex
    Inte nödvändigvis, måste man åka med ett visst flyg måste man köpa en biljett till fullpris, annars riskerar man att inte komma med planet.
    Sen kan det ju finnas andra begränsningar så som till exempel att man inte kan ha incheckad bagage.
    Jag tänker lite i samma bana som till exempel Viking Line som ger bort gratis hyttor på sina kryssningar. Det kostar ingenting för dem att ha några till ombord, för de tjänar ju på försäljningen ombord.

Kommentarer inaktiverade.