Ryanair vill börja med inrikesflyg i Sverige – Nej Tack!

Enligt SVD och DN vill Ryanair börja satsa på inrikesflyg i Sverige. Priset ska, om man ska tro uppgifterna, börja på 90 kronor och ska därmed utmana SAS, Norwegian och SJ. Men 90 kronor är bara priset för att sitta ombord på planet, för det kostar till exempel att få betala.

Följande kostnader, enligt Ryanairs hemsida, tillkommer nämligen idag om man vill boka en tur och retur resa från Sverige. Några av dessa är obligatoriska, några är frivilliga:

  • Internetincheckiningsavgift: 65 sek per resa, dvs 130 kronor totalt
  • Reseförsäkring (frivillig): 143,50 sek
  • EU261-pålägg: 22,00 sek per resa, dvs 44 kronor totalt
  • Incheckad väska, 15kg (frivillig): 165 sek per resa, dvs 330 sek totalt
  • Administrationsavgift onlinebetalning: 66 sek per biljett, dvs 132 sek totalt, även om man köper båda biljetter på en gång
  • Bekräftelse sms (frivillig): 11,00 sek
  • Prioriterad ombordstigning (frivillig): 55 sek

Med andra ord, en resa som kostar 180 kronor kommer blir 262 sek dyrare i obligatoriska avgifter, detta är ett pålägg på hela 145,6 %. Vill man dessutom ta med en västa kostar det 330 kronor, eller nästan lika mycket som 2 tur och returbiljetter. Verkligen vettig prissättning när man ser det här i procent, och även i absoluta belopp. Och långt ifrån alla biljetter kommer kosta 90 kronor. 90 kronor kommer antagligen bara gälla några få biljetter på mindre populära avgånger.

Även om Ryanair vill marknadsföra sig som billig så är de inte det. Jag förstår fortfarande inte hur de kan ta betalt för online checking. Ska det verkligen kosta mig 65 kronor att logga in på deras sida och skriva ut mitt boardingkort på den egna skrivaren. Kostnaden för utskriften ingår inte i de 65 kronor.

Och äger man biljetten, har utnyttjad den köpta rätten att betala för biljetten och onlineincheckningen så är man fortfarande inte vid flygplatsen, som vanligtvis inte alls ligger i den stan som Ryanair anger. Nyköping är ju faktiskt inte Stockholm och Weeze i Tyskland är inte Düsseldorf.

Jag flyger hellre regulärt, från den stan som står på biljetten till den som står på biljetten, slipper betala för online incheckningen, slipper trängas på väg in på flygplatsen och får hjälp av bolaget ifall flyget skulle vara försenad eller inställd.

9 reaktioner till “Ryanair vill börja med inrikesflyg i Sverige – Nej Tack!”

  1. Flyg du reguljärt om du vill. Troligen är det någon annnan än du själv som betalar dín biljett. Sanningen är att massor med människor som aldrig skulle ha råd att flyga, nu tack vare Ryanair och andra lågprisbolag kan ta flyget.
    Det spelar ingen roll att du räknar upp en massa avgifter som Ryanair tar ut, det blir i alla fall billigare än reguljärflyg.
    Den enda anledningen som skulle kunna få mig att inte använda mig av Ryanair vore om de hade en dålig olycksstatistik, men så är verkligen inte fallet. De är ett av de säkraste flygbolagen.

  2. Arlanda är inte heller Stockholm… fantastiskt att Ryanair flyger inom Sverige, det blir iaf konkurrens sen kan folk själva avgöra vad som i slutändan blir billigast eller inte.

  3. Jaaaa, ibland undrar man hur vissa tänker. En lååång lista ”påslag” har man på Ryanair – men vad gör det?! Flyg du dina reguljära flyg, då får vi bättre plats vi andra, som kanske har lust att göra någonting när vi kommer fram. Då står du där och har lagt hela slanten på en flygbiljett….. Har flugit Ryanair i flera år nu, snabba säkra plan utan dåraktig datorstyrning, trevlig personal, bra kaffe och helt, rent och snyggt och BILLIGT – perfekt!

  4. Brukar ta Lufthansa, 99€ till Tyskland, tur och retur. Hur mycket dyrare blir det med tanken på att vägen till Arlanda är 3 timmar närmare än till Skavsta? 3 Timmar mer jobb blir faktiskt också pengar.

  5. @Stig F:

    ”Snabba, säkra plan utan dåraktig datorstyrning” var faktiskt lite roligt, eftersom Ryan använder precis samma flygplanstyp som många andra gör, nämligen Boeing 737NG (New Generation). Faktum är att från ca fem hundra meters höjd efter starten till ungefär samma höjd innan landningen, styrs planet i princip av autopiloten.
    Precis som på alla andra flygplan 🙂

    Sen är det kanske värt att veta att Ryanair fuskar med personalens utbildning, säkerhet och lite annat. Men sånt bryr sig ju inte kunderna om – det är ju billigt…

  6. Om planet som nödlande på Hudsonfloden för nåt år sedan hade varit från Ryan-air ingen överlevt, flygvärdinnornas huvudsaklinga uppgift är inte att servera utan att kunna evakuera ett flygplan säkert och snabbt, det tror inte jag att Ryan-air klarar. Sedan är det så att vad gäller piloter så får man vad man betalar för, Ryan betalar nog inte de högsta lönerna, alltså får man inte de vassaste piloterna. 🙂

  7. Ryanair lever i samma verklighet som alla andra. De har kostnader och måste få intäkter för dessa kostnader, och även gå med vinst. Det man gör, vilket gör att jag inte flyger med dem, är att man trixar och fintar för att dölja vad det är man tar in pengar på. Till exempel att man utbildar för mycker crew-personl, utbildningar som personerna själva får bekosta. När det sedan är dags att börja jobba, ja då säger Ryan bara bye, bye till ett ett antal av dem. Där tar man in en hel del pengar. Men det är ju inget som vi passagerare får reda på. Det vill man ju inte skylta med. Eller att man som i Västerås får kommunen att betala stora delar av deras verksamhet där. Skattebetalarna i Västerås bekostar alltså delar av detta billiga flygbolags verksamhet. Lönerna är heller inte särskilt höga i bolaget, mm, mm.

    Man utnyttjar alltså vissa för att andra skall kunna flyga billigt. Så den flygstol jag kan komma över till hyfsat låg kostnad är alltså sponsrad av människor som i flera fall inte har en aning om det. Detta är, menar jag, totalt ojuste konkurrens. Och det är också Ryanair i ett nötskal. Man trixar till sig möjligheten att sälja billiga flygstolar, och det på en mängd sätt. Därför flyger jag inte med dem eftersom jag inte vill bidra till detta ”fuskverk”!!!! Om fler visste hur de gör, så skulle färre flyga med dem tror jag, men så länge man kan freda sitt samvete med att man inte vet, ja då går det väl bra antar jag.

    Jan T.

Kommentarer inaktiverade.