City Airline drabbas av tryckfall

En av City Airlines Embraer ERJ-145 drabbades idag under en flygning från Göteborg till Umeå, flyg CF92, av ett tryckfall och blev tvungen att sjunka från 11000 till 3000 meters höjd på bara 3 minuter. Detta medförde att flera av de 18 passagerare fick panik. Planet landade strax efter klockan 8 utan problem i Umeå där passagerarna omhändertogs av personalen.

Edit: Enligt City Airline berodde tryckfallet i kabinen på ett trasikt ventil.

SVD: Tryckfall orsakade panik, Problem med tryckfall tidigare, Fel på ventil orsakade störtdykning

DN: Mardröm när passagerarplan störtdök

VG: Fly falt 9000 meter på 2,5 minutter

11 reaktioner till “City Airline drabbas av tryckfall”

  1. Tack och lov att besättningen inte småpratade med passagerarna utan gjorde vad de skulle göra för att det inte skulle uppstå någon fara för passagerarna.
    Sällsynt dum och okunnig kommentar att efterlysa information från kaptenen i en situation som denna.
    Men låt gå, ett bandinspelat meddelande om att nu störtdyker vi, men det är ingen fara, kanske kunde varit en bra idé.

  2. Hade fattat om piloterna inte visste vad som hände men nu hade de väl koll. håller nog med mikael, sitter väl 2 killar där framme, ”skit inte ner er, vi har koll” hade ju räckt.

  3. Aviate, Navigate, Communicate. Piloterna, flygvärdinnan och bolaget verkar ha agerat klockrent enligt vad som framkommer i media. Piloterna tar hand om flygplanet, informerar flygvärdinnan och hon hanterar pax i luften.

  4. Det är faktiskt fortfarande mycket farligt att flyga, största faran är dock det faktum att luften återcirkulerar i tryckkabinen vilket medför att ifall någon passagerare bär på smittsam sjukdom, exempelvis Svininfluens, så blir alla medpassagerare smittade. Flygresor till Thailand o andra Asiatiska länder är största smittspridaren av influensa till Sverige.

  5. Notera den sköna ”fakta”-rutan i DN-artikeln:

    Syrefattig luft på hög höjd

    För att passagerare och besättning ska få tillräckligt med syre på höjder över 3 000 meter har flygplan tryckkabin. Det innebär att kabinens samtliga öppningar under flygning är tätade så att syrefattig luft inte kan tränga in.

    Det syre som finns i kabinen vid starten räcker för flygningar upp till två timmar. Vid längre flygningar tillförs extra syre till kabinen.”

    Right!! Så när man flyger på 25 000 fot och man har trycksatt kabin, så kan alltså syrefattig luft utifrån tränga in i kabinen. 😀

    Slutbetyg i fysik: IG.

    /Micke

  6. @Michael Karnerfors

    Det är korrekt att luft förs in i kabinen utifrån. Först komprimeras den, sedan kyls den av. Var komprimeras den någonstans? Flygplanets motorer. Jo det är faktiskt sant. Bleed air kallas det.

  7. Syrefattig luft på hög höjd som läcker in ???
    Kvalificerat skitsnack!
    Jag har aldrig hört talas att någon gas av lägre tryck kunnat ”läcka in” i en kammare som har högre tryck.

    På hög höjd är lufttrycket utanför planet lågt och alltså för lågt än det man vill ha inne i kabinen.

    Rätt svar är ju att kabinen hålls tät för att inte kabinens luft ska läcka ut till omgivningen som har lägre tryck. I flygplanet vill man ha luft som har lika mängd syreatomer som vid jordytan, dvs med större tryck än omgivningen.

    Kan Flygräddningscentralen och även journalister tillräckligt om fysik?

  8. Förlåt en okunnig, men om nu har syrgasmasker så kan det väl knappast gälla liv eller död att man måste ner till 3000m på 2,5 minuter. Då kunde i alla fall jag hålla andan istället för att fippla med en andningsmask den lilla stunden 😉

    Man borde kunna sjunka i lite makligare takt tycker jag, men kanske var det inte bara passagerarna som fick lite panik?

Kommentarer inaktiverade.