Det blir mer aska

Ett nytt askmoln är på väg in över England samtidigt som det gamla drar in över Sverige. Vid midnatt ikväll beräknas Sverige vara täckt av aska igen. Enligt beräkningar kommer det nya molnet att fortsätta över Belgien, Tyskland och Frankrike. Huruvida Arlanda behövas stänga igen är dock fortfarande oklart, men klart är att askan fortsätta skapa problem.

Och problemet att passagerarna inte kommer fram är bara en liten del av allt som påverkas. Eftersom inte bara passagerarflygen utan även fraktflygen påverkas drabbas industrin dubbelt. Inte bara fastnar de anställda på olika platser på jorden, leveransen av varor fungerar nämligen inte heller och det är bara en tidsfråga när olika produktionsställen i hela måste stängas ner. Detta kostar industrin stora pengar vilket i sin tur orsakar minskade vinster och därmed mindre pengar till att anställa mer personal. Tvärt om behövs det helt plötsligt mindre personal igen. Hela samhället förlorar alltså på askan.

Det planerade höghastighetståget mellan Kina och Europa skulle nog inte vara så dumt att ha i dagsläget. Även om det tar mycket längre tid att åka tåg från Kina till Europa så tar det mycket mindre tid än att använda sig av fraktflyg. Fram till nästa stora vulkanutbrott får vi nog hoppas att Kina har blivit klart med det nya tåget så att man kan sätta in många godståg mellan kontinenterna.

SVD: Nytt askmoln mot England – och det gamla går in över Stockholm, Aska stoppade hjärttransplantation, Askan över Sverige kan tätna igen

DN: Askmolnet och flygtrafiken dag 6 – DN.se följer utvecklingen

VG: Luftrommet over Sørvestlandet helt stengt, Flyselskapene ber om avgiftskutt, Askefast? Arbeidsgiver kan nekte deg lønn

En reaktion till “Det blir mer aska”

  1. Kanske i senaste laget, men hur mäter man om vulkanaska kan vara skadligt för ett plan?

    Sent i samband med Eyjafjallajökull-utbrottet skulle ett par Lansenplan ta askprover över Sverige, och kanske deras motorer kunde offras.

    Men kan man skicka upp obemannade ballonger, eller mäta med radar på rätt frekvens?

    Såg en TV-dokumentär om en allvarlig incident i Indonesien för många år sedan. Piloten sade vid en intervu i samband med Eyjafjallajökull-utbrottet att det ALLTID finns vulkanaska i luften över Indonesien. Tog man hänsyn till vulkanaska skulle inga flygplan kunna färdas över Indonesien.

    Därför måste det vara intressant för alla parter att kunna mäta exakt när det är olämpligt att flyga i ett askmoln, när det är ofarligt, och när det är chansartat. Flygbolagen vill flyga, Luftfartsverket m.fl. vill försäkra sig om att passagerarna inte kommer till skada.

Kommentarer inaktiverade.