Norwegian Boeing 737 evakuerades på Arlanda

En Boeing 737-300 tillhörande flygbolaget Norwegian Air Shuttle fick tidigare idag evakueras på Arlanda efter att en passagerare upptäckte att lågor slog ut ur ena motorn. Planet skulle ha flygit från Arlanda till Nice, flyg DY3855, med starttid klockan 08:10. Lågan slocknade efter att piloten stängde av motorn. Passagerarna evakuerades med hjälp av flygplanets rutschkanor. Vad som orsakade branden i motorn är oklart. Ett annat plan ska ta passagerarna till Nice ikväll.

SVD: Låga från flygmotor – 140 evakuerade

15 reaktioner till “Norwegian Boeing 737 evakuerades på Arlanda”

  1. Flyger mycket och har sett detta flera gånger. Ligger väl lite bränsle kvar i motorn som antänds och slår ut en låga som slocknar efter några sekunder vid starten. Har sett detta vid flera flygplanstyper men aldrig varit med om att evakuera. Låter konstigt, besättningen borde väl känna till detta?

  2. Var med om incidenten och kan bara säga att det var mycket obehagligt. Hur har det sett ut när du har varit med om detta? Jag satt på andra sidan där elden slog upp och såg den tydligt, folk blev jätteredda. Har ej sett något liknande. Ingen pratade över högtalare och det verkade inte som att kabinpersonalen hade kontroll över situationen. Lågan var stor.

  3. Detta kallas Tailpipe Fire och är INTE farligt för passagerarna! Jag hoppas att de okunniga journalisterna har fel när de säger att Kabinpersonlen bestämde att evakuera. De ska de inte göra utan order från Kapten – förutom i katastrof! Detta låter som okunskap från Kabinbesättningen i så fall.
    Tailpipe Fire har vi en checklista för. Bara lite överflödigt bränsle.

  4. Här har man tydligen överreagerat, om det berodde på okunskap, i så fall är det allvarligt Använde man inte checklistan för ”Tailpipe Fire” är det också allvarligt. Överflödigt bränsle skall brännars bort Finomenet är int ovanligt.

  5. Men hur förklarar ni den här situationen? jag satt långt bak i flyget, en stor låga eld kom upp på högra sidan av planet, och det kom ingen information från kabinpersonalen. Det var mkt obehagligt att man inte fick någon info, då motorn stängdes av igen försvann lågan och vi fick komma ut ur planet. Något som hör till historien är att vi hade åkt ut från gate för att av-isa planet. Det kom vätska in någonstans så att elen försvann. Det var då vi skulle tillbaka till gaten för att få el som lågan uppstod.

  6. Mari, du fick väl svar av kunniga nedan. Mina ”lågor” var också stora men kände mig inte orolig på marken. Som sagt, någon övereaktion blev det och ni borde väl ha blivit informerade om Tailpipe Fire. Är bara passagerare men känner mig rätt lugn även när jag ser en stor låga ur någon motor vid motorstarten.

  7. Varför står det inte i rubriken att det är ett Norwegian-plan? Hade det varit ett SAS-plan så hade det varit med i rubriken, men det är väl ett kall som svenska journalister har att skriva så mycket skit de kan om SAS. Varför är vi inte stolta över ett säkert och punktligt flygbolag som skapar arbetstillfällen i Sverige?

  8. Mats, jag förstår dig inte. Är du läskunnig? Det står vist i rubriken att handlar om ett Norwegian-plan. Där står: Norwegian Boeing 737 evakuerades på Arlanda. Jag hade en del trassel med Norwegian bolag vid en ombokning och en mycket felaktig hantering av mitt betaltkonto. Aldrigt mer flyger jag med den firman. Jag kan tänka mig att kabinpersonalen var okunnig.

  9. PANIK – det var det min son på 22 sa till mig – och de som arbetade ombord hade knappt fatta vad som hände – kollade på varandra innan någon tog action – OSERIÖST – Outbildad personal – men billigt kan jag tänka mig- NU blir det BARA andra bolag – SKALL hålla mig och barnen LÅNGT bort från DETTA bolag…..

  10. Här kommer lite första handsfakta i ämnet:
    Maskinen i fråga hade pushats ut från gate vid T2 för att avisas,under avisningen spolades det in avisningsvätska i APU:n(hjälpmotor vid motorstart bla)varvid den stängdes ned och man tappade all el som för övrigt behövs för belysning i kabin samt för att kunna tala över PA i densamma.Exakta detaljer kring motorstarten utelämnar jag då jag ej vet vad som hände. Klart är dock att en låga ska ha synts samt att pax själva startat med att börja skrika att det brinner och sedan rest sig upp vilket naturligtvis försvårat för personalen att utröna var och hur mycket det brinner pax har då oxå kommit fram i främre galley och då har det enda rätta varit att initiera en evakuering då man inte vetat egentlig orsak utan gått på pax reaktion och som alltid är det säkerheten som går före allt. Eftersom all el var utslagen var dörren till cockpit öppen så att man kunde ha en dialog. Ponera själv scenariot att du har en icke belyst kabin utan möjlighet att göra en annonsering samt 140 pax som kommer springandes skrikandes att det brinner-hade du valt att inte evakuera……Efter att alla kommit ut samlades pax samt crew i en lounge där debriefing hölls i 2h för att ge svar på frågor samt ta hand om oroliga. Jag var inte där men enligt mina källor var det mycket proffsigt utfört! Personalen på Norwegian är 90% tidigare flygande från bla SAS,Skyways,Malmö aviation,Thomas cook,Novair,Tui fly osv med andra ord ingen skillnad i utbildning och liknande.

  11. Jag satt precis på höger sida bakom motorn då detta inträffade. De 10-15 meter långa flammorna som slog ut varade mellan 10-15 sekunder. De täckte hela min sida och var så pass stora att väggen blev varm där jag satt. Dessutom kom det ut ett glödande föremål från motorn som låg kvar på marken och glödde efter att motorn stängts av. Viktigt att veta är att vi strax innan flammorna hade ett strömavbrott p.g.a. av att vätska hade trängt in i elsystemet (enligt kaptenen) efter avisningen. Jag har svårt att tro att allt detta var helt normalt. Om nu jätte stora TailPipe Fire flammor om 10-15 sekunder är något helt normalt borde då inte piloten informera om detta? Det var helt tyst i högtalarna från att det började brinna tills att jag lämnde planet. Noll kommunikation från besättningen. Jag skulle gärna vilja se den tekniska utredningen. Var kan man finna den?

Kommentarer inaktiverade.