Passagerarflyg nödlandade 2 gånger

Ett passagerarflyg från Köpenhamn till Ålesund i Norge fick nödlanda två gånger på grund av tekniska problem: i Trondheim och i Oslo. Flygplanet var en Canadair Regional Jet CRJ-100LR, reg OY-RJI, tillhörande flygbolaget Cimber Air som flyger för SAS.

Flygplanet lyckades inte fälla ut sina flaps fullt ut vilket gjorde landningsbanan i Ålesund för kort. Piloten valde därför att landa i Trondheim istället. Efter några timmar lyfte planet igen för att flyga till Ålesund, men samma fel uppträde igen och piloten valde den här gångena att flyga till Oslo istället. Från Oslo fick passagerarna åka nattbuss till Ålesund. Resan från Köpenhamn till Ålesund tog därmed över 8 timmar och det fanns aldrig nån fara för passagerarna.

Flygplanet på bilden är av samma typ som den olycksdrabbade.

VG: Passasjerfly måtte nødlande to ganger

DB: Fly landet to ganger med flapsfeil

SVD: SAS-plan nödlandade två gånger

4 reaktioner till “Passagerarflyg nödlandade 2 gånger”

  1. Ove; for det første er ikke dette et SAS fly. Flyet tilhører Cimber Air som er et dansk selskap. De flyr på oppdrag for SAS. Det står relativt klart i artikkelen. Og for det andre er jeg drit lei av journalister som overdriver absolutt alt som har med uregelmessigheter hva gjelder fly. ”Nødlandet to ganger”??????? Hva da for nødlanding? Om det brenner i en motor, da NØDLANDER man. Om BEGGE motorene har stoppet, da NØDLANDER man. Om man ikke får flapsen helt ut, så finner man en lang nok rullebane og lander der. Ingen NØDLANDING!!! De kunne flydd til hvor som helst forutsatt nok drivstoff og landet på en tilstrekkelig lang rullebane. Om en lyspære på bilen din ryker, så kjører du til en bensinstasjon og bytter den der. Du bråstopper ikke langs veien. Begynner motoren din å brenne eller du punkterer, da stopper du umiddelbart. Akkurat det samme skjer med fly og i denne aktuelle hendelsen. De fløy til en lang nok rullebane.

  2. Jeg var på dette flyet, og det var ikke så veldig dramatisk. litt større approachspeed ved landing

    Det som plager meg mest er at når vi kom til gardernoen fikk vi 100kr til mat, men ingen tenkte på att når wi endelig kom til Vigra (ålesund ) sto flere der uten busser, selv hadde jeg en taxiregning på 600kr, men men , alt gikk bra tilslutt

    jan

  3. Max, jeg vet. Akkurat som Atlantic Air ble leid inn for å fly etter at Dash-flyene ble satt på bakken. Problemet er at ruten opereres av SAS…, du kjøper billetter av SAS, og alt får SAS ”stempel” på seg. Nødlanding? Enig, ingen nødlanding, men husk at dette er agurk-tid nyhetsmessig (mer enn vanlig:-)…og at så snart man kan ”ta” SAS for noe, gjør man det begjærlig.

Kommentarer inaktiverade.