Pilot glömde landningsstället

Enligt SVD kan piloten som kraschlandade ett JAS Gripen-plan i torsdags ha glömt fälla ut landningsstället när han landade när han landade på Kallinge flygplats utanför Ronninge. Enligt artikeln har alla system ombord planet fungerat som de ska.

Min fråga är ju då hur man kan glömma landningsstället när man landar ett flygplan? Vad jag vet finns det checklistor man går igenom innan landningen och på de står det att landningsstället ska fällas ut. Om nu dessa listor inte finns på militärflygplan borde inte det vara en ursäkt.

Och så undrar jag varför SVD skriver om en nödlandning samtidigt som de skriver att allt på planet fungerade som det skulle? För mig ser det, om det nu stämmer att piloten glömde landningsstället, ut som att det hela var en kraschlandning, orsakad av piloten. En nödlandning definiera jag som en landning efter att ett fel har inträffat. Felet inträffade dock i samma sekund som planet landade och därmed borde det ha varit en helt vanlig landning – som dock misslyckades.

Det blir spännande och se vad exakt som orsakade olyckan!

SVD: Glömska kan förklara Gripenolyckan

VG: Glemte trolig å folde ut landingshjul

NyTeknik: Pilotmiss eller tekniskt fel? Haverikommissionen utreder

9 reaktioner till “Pilot glömde landningsstället”

  1. Jaha ja,Och vilket förtroende skall skattebetalarna ha för piloter som glömmer ”att landa”!

  2. Enda godt at Gripen ikke kommer med en svensk pilot, ellers hadde de sikkert solgt enda dårligere! Heia Sverige:D

  3. Ni broderfolk borde jaggu vara stolta av vad ni har åstadkommit av motoriserad flygplan. Jag skäms på vägnar av norska ”Forsvarsdepartementet” som inte har tagit
    høyd för broderfolkets buklandning. Det er ta mig fan på hög tid Flygvapnet slutar imitera regalskeppet Vasa och Kronan. Ge oss en anledning att elska er, för fan.

  4. Kanske inte så lätt för en ensam pilot i ett stridsflygplan att strax före landning börja läsa en checklista. Om det nu är som det påstås, att piloten glömt att fälla ut landningsställen före landning är det förvånande om det inte på Gripen finns ett system som varnar om inte samtliga landningsställ är nere och låsta när flygpanet förbereds för landning. Om så, är det inte piloten som begått ett mänskligt misstag. Då är det Gripenkonstruktörerna.

  5. Dette har skjedd 1000-vis av ganger word-wide. Det har skjedd minst 3-4 ganger med norske F-16, bare mens jeg fløy denne maskinen på 80 og 90-tallet. Mennesker gjør feil. Flyulykker forårsakes i all hovedsak av menneskelige feil. Flyets systemer skal forhindre slike ting, men holder man f.eks. for høy hastighet skjønner ikke flyet at det skal lande, dermed ingen alarm.

    eks-F-16-driver

Kommentarer inaktiverade.