Svarta listan

Enligt allmänna reklamationsnämnden, ARN, har fler flygbolag hamnat på svarta listan. De flygbolag som finns på listan är:

  • Alitalia
  • Lufthansa
  • Ryanair
  • Spanair
  • Syrian Airlines
  • Viking Airlines
  • Aerolineas Argentinas
  • Air Baltic
  • Air France
  • TAM Brazilian Airlines

De sista tre på listan har är nya för i år. Anledningen att de blev svartlistad är att dessa företag tydligen inte följer EU-regler från 2005. Enligt dessa regler ska flygbolagen betala en kompensation om deras flyg blir inställda eller försenade. Detta gäller dock inte vid extraordinära händelser. Sådana händelser kan till exempel vara vädret eller oförutsedda tekniska fel.

Är inte tekniska fel alltid oförutsedda om flygbolaget tar väl hand om sina flygplan? Och hur ska ARN veta om ett tekniskt problem har varit oförutsebar eller inte? Verkar nästan som att ARN kan göra som de vill…

Att Ryanair däremot finns på listan förvånar mig inte alls. Ryanair skiter i vad passagerarna vill/behöver och ska bara maximera vinsten. Fastnar passagerarna någonstans är det passagerarnas problem. De borde finnas på en mörksvart lista!

SVD: Fler flygbolag hamnar på svarta listan, Flygbolagens tilläggskostnader upprör konsumenter

3 reaktioner till “Svarta listan”

  1. Det här är ju löjligt. Lufthansa är ju helt otroligt bra, pss Air France. Vad är det här värt? Kan man flyga via Stockolm-Frankfurt-Torino utan att använda Lufthansa? Hur var det nu till Paris (oj, Air France med en av de bästa stewarden som finns)?

    Är det Aftonbladet-jounalistik igen? Byt jobb. Mvh Kalle

  2. Vem tvingan dig att flyga med ryan??? 5 år sen åkte jag tåg Malmö STH och sedan Ryan NYK-Lubeck Lubeck-Stanstead Stanstead.-Malmö Där var tågresan dyrare än tre hopp med flyget. dessutom slapp jag flyga med plan som tappade hjulen (SAS)

  3. KalleF: Jag flög första gången med Lufthansa för ett tag sen, allting var frid och fröjd. Servicen på planet var jätte bra.
    Men väl hemma börjar problemen med Lufthansa och det är då jag förstår varför företaget är på svarta listan.
    Mitt bagage har fått sig en stor spricka vid ett av hjulen, tyvärr glömde jag kolla det på flygplatsen(klantigt av mig). Jag köpte väskan 1 vecka innan resan så sprickan har uppkommit under resan.
    Det finns ingen svensk telefon kundtjänst som kan hjälpa en med problemet. Ringer man till deras kundtjänst hamnar man i något annat land och personen där hänvisar till SAS i Sverige, efter ha blivit hänvisad till andra nummer ett par gånger hamnar man hos SAS feedback. Efter en halvtimme på telefon med SAS feedback personalen har vi lyckats hitta hur man ska få kontakt med någon som vet något om skadat bagage. Man ska lämna ett klagomål på deras hemsida, det känns väl sådär lagom seriöst.
    Det har jag såklart nu gjort och inte fått nått svar, det var 2 veckor sen.

    Lufthansa är nog ett bra flygbolag så länge allt går enligt plan. Men när det uppstår problem och man verkligen behöver hjälp, då har dem tagit flyget någon annanstans 🙂

Kommentarer inaktiverade.